נתראה כאשר תהיה אזרח. יוני 1937

(חיה מלכה זקוסקה – שטרמן)

06.1937

בני היקר, את מכתבך קיבלתי. שימחת אותי ילדי עם תקוותיך הטובות שאראה אותך כאשר אתה תהיה אזרח. אח, ילדי כמה שאכן הייתי רוצה שיתגשם כל מה שאתה כותב. הלאה, מה אכתוב לך.

ממכתבי הניחומים של אחיותיי אפשר להיות מופתעים ממה שהן כותבות. חנה מיד ענתה על מכתבה של פעשע הסירה את היד מן הלב ושלחה 20 דולר. לך ותקנה עסק ב-20 דולר. אתה בני כתבת שהיא חושבת לשלוח 200 דולר, אבל היא שכחה להוסיף אפס.

אני שולחת לך את מכתבה של חנה ותראה מה היא כותבת. אני ממש התביישתי מכתיבתה, ואני מבקשת ממך שתשלח את המכתב לרבקה שתקרא אותו. היא חכמה והיא תצחק קצת על החישובים שהיא עושה למי היא צריכה לשלוח. נו מילא, אם לא ידידו של אביך ואחותו היינו נופלים לגמרי. רק הודות להם יהיה לנו בית ואסם. עוד לא גמרנו, אבל זה יגמר עם הזמן. אבל הילדים עוד לא יודעים מה יהיה, אולי במשך הזמן, אבל על הכל צריך שיהיה כסף. תאר לעצמך באיזה מצב הם נשארו.

למיכאל היה בזאבינקה בית, מגרש ואסם. הוא מכר את המגרש והאסם ולקח 300 דולר, ואם אכן היו שולחים כמה מאות דולר, אנחנו צריכים ללוות כמה שנוכל, אז הוא אולי יוכל להגיע למשהו.

אתה ילדי כותב בטיפשות שגם לפעשע ניתן משהו, זה לא קשור.

נותנים משהו כדי שאפשר יהיה להקים. שהוא לא יפול לתהום. מכיוון שכאשר בן אדם עובר סבל לא יכול להיות יותר גרוע מזה. בגלל זה אנחנו מפרידים בינה ובינינו.

דבר ראשון הרי היינו צריכים לסדר מגורים, ואכן עשינו קצת יותר רחב והוספנו עוד חדר. והחומרים הם יקרים מאוד וזה עולה הרבה כסף. אבא יכתוב לך כמה זה עולה. מה אכתוב לך עוד.

אני יכולה לכתוב לך שזרענו פחות מלפפונים. חלקה אחת נחרשה וזרענו בה שעורה.

עם לייבל אנחנו לא זורעים. בעונה שעברה הפסדנו 150 זלוטי. תכתוב לי ילדי מה מונע מרבקה לכתוב כמה מילים. האם היא עסוקה כל כך שאין לה זמן לכתוב לאחותה כמה מילים.

כל כך הרבה זמן לא קיבלתי מכתב מרישקה ורבקה שזאת  פשוט חרפה.

יש לי אחיות ולא לקבל מהן מכתב. תכתוב בשמי שאני מבקשת שהן תכתובנה על עצמן.

מסתבר שחנה אוהבת מאוד את החבר של בעלה. מעבירים את אחותו, בחורה בת 20 וזה צריך לעלות הרבה כסף. מן הסתם יש לה עבור הכל. נו, מילא שיהיו בריאים. שאף פעם לא אצטרך להזדקק לזרים. שהשם יעזור לי שאבא יהיה בריא ולא נדע מרע. אני ילדי כתבתי לך קצת עלינו. תכתוב קצת יותר על עצמך. האם אתה עדיין ביחד עם אברהם יענקל, והאם אתה לא עובד קשה, מכיוון שאבא מאוד מתרגש כאשר מגיע ממך מכתב שאתה עובד אצל מישהו אחר.

לא לזה שאפנו. הכלל, תהיה  בריא. שנשמע ממך טובות ויהיה לנו קצת נחת מהזוג הצעיר.

זאת שאיפתי, ושאבא יהיה בריא. אמך הנאמנה שמנשקת אותך מרחוק ומאמצת אותך אל ליבה.

חיה מלכה שטרמן

האחיות הקטנות דורשות בשלומך. בשבוע הקרוב כאשר יפסקו הלימודים יהיה להן יותר זמן לכתוב לך. אני מוסרת דרישת שלום לאברהם יענקל.