התחלתי לבנות את קני בגולה הנאלחה. אוגוסט 1936

(פנינה שטרמן, אוגוסט 1936)

לאחי היקר

מה שלומך? לי נדמה שתכף תבוא מאיזה מקום ותדבר אלי ותשאל אותי? הנך יודע? היום בבוקר לויתי את חברתי בתיה פומרנץ אל בית הנתיבות לעולם!? נזכרתי כיום אחד מבדיל מן היום שעלית ארצה. כל המאורעות וכל השרטוטים זאת אומרת כל הצרמוניות ובכלל כל התמונה נתיצבה לפני. כמה התגעגעתי אליך. נזכרתי איך שאמרת לאמה למה תבכה. יש לה בשביל מי לדאוג, עוד בנות לה.. אברהם מאותה חברה תוכל להודע הרבה דברים מעניינים אל (על) אודותי מה דברו בעיר ובכלל היא יודעת הכל. ככה מה לכתוב לך אינני יודעת בעצמי. אצלי החיים עוברים בהתעניינות מרובה. הנני בת חורין. בבית מתחשבים עמי ובכלל הוטב לי בכל. ישראל מתהלך כצל כמו חיה פצועה. אני אינני מדברת אליו. אחי היקר בקראי במכתבך שתבוא אל חתונתי אזי לא יכולתי להתאפק וצעקה של התעוררות יצאה מגרוני. הנני מתארת לעצמי איך יתקבל יפה. לבי התחיל פועם בזכרי את זאת. אברהמל'ה ראה אל תשנה את דעתך.

אחי היקר ככה בבית כמו שהנך זוכר. אבינו חולה הוא אפילו מתהלך אבל יש לו מכאובים, מה יהא איתו? קשה לו להוציא עלי כסף לו הרגל. מיכאל נוסע מחר (נאך וואלצ'ק) (לוואלצ'ק), לוורשא. הוא כתב לך כמה מילים. כל ההתחלות קשות כאשר תענה לו יכתוב מכתב יותר מוצלח. כי אני מכירה אותו כל היום הוא בטחנה יש לו הרבה עבודה. יש לו רגע פנאי הוא בא אלי, הוא אוהב אותי מאוד. ההורים מתענגים מאיתנו אנו מטיילים מתווכחים ומתלוצצים. אנו חושבים במהירות להבנות. נבנה את הבית שלנו לצד אליעזר על זה יש למיכאל כסף 1000 ז"ה משלו כאשר תבוא כבר תמצא את ביתנו בנוי לתפארת. אנו שואפים למקום נוה-שלום שיהיה מסודר ובכלל רצוננו רצון אחד אני חפצה שאת חתונתי אחג בביתי.

בקרוב אסע לקוברין לתפר מעיל קיץ יפה בכלל דרוש לי הרבה כסף אוי כמה קשה להוציא מכיס אבא!! אם לא ישלחו כמה דולרים מאמריקה יהיה לא כל כך טוב לי.

ככה אברהם ההורים חשבו לנוח מעט אחרי נסעך. אין אנו יכולים לתאר לעצמנו מה שיולד יום. חשבתי לנסוע אחריך לארצנו הקדושה וכבר התחלתי לבנות את קני בגולה הנאלחה. אין אנו צריכים לדאוג הכל מעליו (מאליו) יבוא. אברמל'ע עוד יהיה טוב לנו.

עכשיו אין איש בבית. האם בשדה האב הלך השוקה רחלה משחקת אם (עם) חברותיה כמה גדלה ונעשתה לחכמה. אחרי ימי החופש תעבור למחלקה הראשונה. שרהל'ה למחלקה השלישית ואני אהיה אשה צעירה. כמה שנה הכל אחרי נסעך. אגמר הפעם לכתב לך. היי שלום אחי היקר אל יאונה לך כל רע. עמדתך בחיים מצאת חן בעיני. גם אותן הרעות תעברנה כרוח קל ותחזינה עיננו בנחמת ציון וירושלים. כמעט כל העירה באה לקרא את מכתביך המענינים. היה שלום אחי היקר מכתבנו ימצא אותך בשלום ותהיה מסור לרעיוננו הקדוש ואלוהים יהיה בדרכך.

ממני אחותך היקרה פנינה שטרמן.

דרישת שלום לבבית לאברהם יעקב.