אין לנו עכשיו נחת גדולה מארץ ישראל. 15 ביוני, 1936

(משה שטרמן)

15.6.36 אנטופול

לבני אברהם שטרמן

אתה בוודאי צודק בכך שלא קיבלת מאיתנו מזה זמן רב מכתב. אתה צריך לסלוח לנו! אנחנו חייבים לך תשובה על שלושה מכתבים! מה לכתוב לך בעצמי אינני יודע. אצלנו לעת עתה אין חדשות. החתן והכלה מבלים תודה לאל טוב. אתה מבקש שנכתוב לך מי היה בתנאים. האם אוכל לכתוב על כל מי שהיה, אבל קצת אכתוב לך. אביגדור סירוטה, יוסף סירוטה, יוסף וייסמן, חייקה ואברהם סחרוב, ינקיל פאפע, מנחם השוחט ואשתו, צבי שטרמן ומשה רימלנד, בערע לאנדין, ברוך שפירא והדודה, אברהם יצחק שפירא ואשתו וכל השכנים עם הילדים חוץ מגרוסמן. עכשיו מי זוכר מי עוד היה. פעשה (פנינה) ערכה אחרי שבועות מסיבה לנערותיה ונעריה. הם הפכו את הבית עם ריקודים ושירה. הם אכלו היטב ורקדו מ-6 בערב עד 4 לפנות בוקר למחרת. בסך הכל היתה חתונה שמחה. אני מקווה שהשם יעזור לי שאוכל להרוויח אחרי העונה מהאווזים. מכיוון שיש חיסרון כיס. משכו ממני 5 אלפים גילדען לנדוניה. קשה לי מאוד אבל אדם חי עם תקווה. מחצית יש לי במזומן ואת המחצית השניה יש להשיג. כפי שאתה רואה אין לי מנוחה במשך כל השנים. הלוואי שיהיה טוב, מכיוון שחוץ מהנדוניה צריך עוד שיהיה מספיק! עכשיו מה  אכתוב לך עוד. בגנים המצב לא הכי טוב. עד עכשיו היה יובש, עכשיו ירד גשם ונעשה חם, מקווים!

היום נסעה טויבע עם שתי נערות לארץ ישראל. מן הסתם אתה זוכר אותה. ראשית תוכל לקבל דרישת שלום אמיתית מכולנו. הנערה היא חברה של פעשע. היא גם היתה אצלנו במסיבה, כך שהיא תמסור לך דרישת שלום נכונה מן החתן על הכל. שנית אמא שלחה לך איתה חבילה. בחבילה יש גם עבור אברהם יעקב. אמא שלחה לך 3 זוגות גרביים, 3 חולצות וסדין, וחבילת סכיני גילוח. אינני יכול לתת לך את כתובתה מכיוון שהיא בעצמה אינה יודעת לאן היא תגיע. נתתי לה את כתובתך והיא תכתוב לך היכן  היא תהיה. אבל תהיה זהיר כשתיסע לקחת את הדברים. אין לנו עכשיו נחת גדולה מארץ ישראל. מה יהיה עם המאורעות האלה. מה חושבת אנגליה עם הפוליטיקה שלה. אני מתאר לעצמי שאם בפולין היו יורים על שוטרים או על הצבא היו הורסים את כל האזור, ובארץ ישראל זה כמו מהתלה, מציתים, מתנפלים ויורים על הצבא ולא עושים עם זה שום דבר. אברהם, אפילו הלב שלנו נקרע. אנחנו חושבים עליך ועל זה שהרשינו לך לנסוע. הלוואי ותיכנס בך מחשבה ותבוא הביתה לחתונה. אם ירצה השם אני מקווה שאתה בוודאי תבוא, יותר מוקדם אם אפשר. הייתי אז יותר רגוע. הלוואי שהשם יעזור שיהיה שקט מוחלט בארץ! יותר אין לי מה לכתוב לך. שיפגוש אותך המכתב בריא. תכתוב מכתבים לעתים קרובות, אל תחכה למכתבים שלנו. מכיוון שאצלנו הכל בסדר. העיקר שהשם יעזור ובארץ ישראל יהיה סדר. אביך הנאמן משה שטרמן.

 

(שרה שטרמן)

 לאחי היקר,

ראשית הכל בעתים כאלו מה שלומך. החדשות מארץ ישראל מחרידים אותי מאוד. במכתב העבר כתבת שתבוא אינך יכול לתאר איזו שמחה פגשה אותי לא ידעתי מה לעשות משמחה. אני  יכולה לכתוב לך דרישת שלום מהמורה צירולניק הוא מזכיר אותי בכל פעם אודותיך. תמסור דרישת שלום  ממני לפנינה ולתמר ולדודות תסלח לי בעד מכתבי הקצר אין לי פנאי היום הולך ונגמר.

ממני אחותך הדורשת בשלומך וחפצה לראותך.

שרה שטרמן

(ממשה:)

כתוב לי כמה ימים הולך מכתב מאיתנו אליך. ממך לא הולך דואר אוויר.11 ימים באוויר

זה 7ימים.